Elhatároztam: paleo ételek lesznek a tányéromon. De hol kezdjem? – Tanácsok kezdőknek

Amikor – bármely okból – elhatározod, hogy változtatsz az addigi étrendeden, akkor már félúton vagy a siker felé. Bár a másik fele sem lesz kevésbé rögös, mert lesznek kihívások. De azért semmi pánik, a paleo ételek nem olyan bonyolultak, mint amilyennek látszanak. Némi szervezéssel és odafigyeléssel gyorsan beletanulhatsz. 

Légy nyitott az új ízekre!

A legfontosabb az elhatározás után az, hogy légy nyitott az új ízekre. Ezzel ugyanis sok csalódástól megkímélheted magad. Ugyanis, ha csak a hagyományos ételeket szeretnéd “paleósítani”, akkor bizony sok kudarc vár rád. Vannak persze olyan ételek, amelyek ízveszteség nélkül, minimális átalakítással a paleo ételek szabályainak is megfelelnek. A Paleo alapok kezdőknek című könyvemben közel ötven ilyen, magyaros étel receptjét meg is találhatod. Ám ez csak a felszín. Arra jó, hogy alkalomadtán nosztalgiázz egy-egy régebbi ízzel, de napi szinten fontos a változatosság. 

A paleo ételek végtelen új ízt kínál neked még akkor is, ha épp nincs benne tejtermék – kivéve a vajat és a kemény sajtokat -, gabonák, vagyis glutén és cukor. Sem a hüvelyesek, sem a krumpli, sem a rizs, sem a kukorica hiányát nem fogod érezni, amennyiben kész vagy új recepteket kipróbálni. 

Paleo ételek: tájékozódj alaposan!

Ez bizony a második és egyben szintén nagyon fontos, kihagyhatatlan lépés, ugyanis sokan itt csúsznak el. Számtalan alkalommal találkoztam már azzal, hogy valaki nem volt tisztában, mit is takarnak valójában a paleo ételek. Mi a megengedett, mi a tiltott és mi a kompromisszumos. 

Ez azért veszélyes, mert így gyengíti vagy épp teljesen hatástalanná válhatnak a paleo ételek pozitív hatásai. Számos megbízható információ található már az interneten a paleo étrend szabályairól, alapanyagairól, csak el kell olvasni. Az is megoldás, ha könyvekben olvasol utána. Bár most csak venni tudsz ilyen témájú könyveket, mert a könyvtárak zárva vannak. 

A paleo ételek elkészítési szabályairól, alapanyagairól, azok felhasználásáról is olvashatsz részletesen a Paleo alapok kezdőknek könyvemben. A honlapon pedig olvashatsz róla még itt és itt

Milyen alapanyag legyen otthon?

Az új ízekre való nyitottság jegyében nem ajánlom, hogy egyből szaladj és különböző magliszteket, valamint különlegesebb alapanyagokat halmozz fel és megpróbáld azonnal helyettesíteni a hagyományost. A fokozatosság elvével többre jutsz majd. Vagyis elsőként próbálj meg az engedélyezett és általad jól ismert alapanyagokból összehozni ételeket. Ha nem érzed magad elég kreatívnak, akkor böngéssz az interneten receptek után. Biztosan találsz az ízlésednek megfelelőt. 

Amennyiben már rutinszerű lesz a tudásod, hogy mit ehetsz és mit nem, akkor fokozatosan kipróbálhatsz új, korábban sosem használt alapanyagokat, például édesburgonyát vagy kókusztejszínt. Ez azért is nagyon előnyös, mert pár hét alatt az ízlelőbimbóid is hozzá szoknak a valódi ízekhez és elhomályosul nekik a túlcukrozott, túlsózott, ízfokozókkal felturbózott ízek világa. Mondhatjuk, hogy detox diétára fogod az ízlelőbimbóid. Így, amikor megkóstolsz például egy növényi tejet, vagy akármilyen zöldséget, gyümölcsöt, már nem lesz olyan íztelen, mint korábban. 

Ahhoz, hogy ne csábulj el és indig tudj valamit enni, amikor megéhezel, érdemes némi készletet megalapozni. Használd ki a hűtő, mélyhűtő, kamrapolc vagy – szerencsésebb esetben – spejz adta lehetőségeket.