Csicsóka: a mellőzött csodanövény

Méltatlanul mellőzött zöldség a szerény csicsóka. Pedig akár dézsában is remekül termeszthető. Erre a növényre mondhatjuk, hogy szinte gondozásmentes. Csak hajíts el (értsd: ültess el) a kert sarkában tavasszal néhány gumót és őszre egész jó termést takaríthatsz be. Sőt, akár a földben is hagyhatod és a következő évben újra lesz mit kiásnod. Csupán néha meg kell locsolnod, hogy bő terméshez juss. Szinte kiírthatatlan. Ráadásul szép virága is van. 

A fenti tulajdonságai miatt a csicsóka régen a szegények eledele volt. Pedig a beltartalma egyáltalán nem szegényes, sőt illethetjük a mai divatos elnevezéssel, vagyis igazi super food. Érdemes télen gyakran a tányérunkra tenni, mert számtalan pozitív hatása van az egészségünkre, mivel tele van hasznos tápanyagokkal. 

Bár az ára manapság megfizethetőbb, mint korábban, de még így sem tükrözi a termesztésének igénytelenségét. Idén 450-500 forint volt a legolcsóbb, amit találtam. Már majdnem megvettem, amikor eszembe jutott, hogy az anyukám évekkel ezelőtt elültetett néhány gumót a kertjében a kerítés mellé és azóta csak “gyomlálja” ki, mert olyannyira terjed. Így legutóbbi látogatásomkor gyorsan megszabadítottam néhány gumótól. 

Vitaminok

Bővelkedik B1-, B2-, és C-vitaminban. Ráadásul fogyasztása segíti számos vitamin felszívódását és hasznosulását a testünkben, például a B-, D- és K-vitamin. 

Tele vannak a kis göcsörtös gumók cinkkel, foszforral, kalciummal, káliummal, krómmal, magnéziummal, mangánnal, rézzel és vassal. A nátrium tartalma viszont csekély. 

A csicsóka hatásai végeláthatatlanok

A pozitív hatásai megtölthetnének akár egy vastagabb könyvet is. Az egyik legismertebb gyógyhatása, hogy rendszeres fogyasztása megelőzheti a szív- és érrendszeri betegségeket. 

A cukorbetegek egyik legjobb barátja is, mert miután megettük nem vált ki inzulinreakciót, ugyanis édeskés ízét az inulin adja. Ráadásul ez az anyag számos más betegség esetén is hatékonyan bevethető. Képes ösztönözni a hasnyálmirigy működését valamint támogatja a máj és a lép munkáját. 

Amennyiben fogyókúrázol, akkor ez lehet az étrended egyik alapanyaga. Segít leolvasztani a nem kívánatos kilókat úgy, hogy nem kell hozzá éhezni, mert teltségérzetet is ad. Gyorsítja az anyagcserét és mindemellett segít a mérgező anyagok eltávolításában is. 

A csicsóka komoly antioxdáns hatással is rendelkezik. Képes lehet arra is, hogy például a mellrák kialakulásának esélyét csökkentse. 

A tudósok arra is rájöttek már, hogy a csicsóka összetevői immunerősítőként is hatnak és igazán nagy segítséget jelenthetnek például a herpesz- és az influenza fertőzések legyőzésében. 

De olyan betegségekre is pozitív hatással van a csicsóka, mint az asztma, támogatja a tüdőt, segít a légúti betegségek elkerülésében, de még a vesekövet is hatékonyan előzheti meg vagy akár fel is oldhatja. 

Igazi energiabomba, amelyet akár a sportolók ki is használhatnak. 

Apróbetűs rész

Igen, van ilyen is. Fogalmazhatunk úgy, hogy nem éppen társasági étel a csicsóka. Ugyanis azoknál, akik nincsenek hozzá szokva gázképződést okozhat. Így az első, de még a második randi előtt sem érdemes csicsókát enni. 

Ugyanakkor jó hír, hogy idővel ez a kellemetlen jelenség mérséklődik. 

Sokoldalú a konyhában

Nem csak hiper könnyű a termesztése, de számtalan módon is felhasználható a konyhában. Készülhet belőle édesség, sütemény, de minden olyan étel, ami például a burgonyából is. Kisüthetjük hasábokban zsírban vagy kókuszolajban, vagy pürét is alkothatunk belőle. Remekül illik rakott ételekbe és a legtöbb zöldséges fogásban helyet kaphat. 

Készülhet belőle reggelire csicsókás omlett, de a sütőtök levesben is helyet kaphat, vagy a zöldség fasírt része is lehet

A göröngyös gumó megpucolásából sem kell nagy ügyet csinálni. Csak legyen egy jó erős körömkeféd vagy dörzsi szivacsod és azzal tökéletesen megtisztítható, nem szükséges a héját sem levágni.