Paleo diéta: alacsony szénhidráttartalmú zöldségek

Ha oda szeretnél figyelni arra, hogy a lehető legkevesebb szénhidrátot vigyél be a testedbe, akkor érdemes a tányérodra kerülő zöldségeket is górcső alá venni. Van néhány zöldség, amely remekül segíti a paleo diéta hatását, ezek ugyanis alacsony szénhidráttartalmú zöldségek.

Alacsony szénhidráttartalmú zöldségek: minél zöldebb, annál jobb

Általános szabályként működik, hogy a zöldségek föld fölötti zöld része alacsony szénhidráttartalmú. Vagyis, ha zöld színű, akkor már nyert ügyünk van. Így a legideálisabbak a levélzöldségek. A gyökérzöldségek, mint az édesburgonya, petrezselyem, sárgarépa avagy a cékla töb szénhidrátot tartalmaznak.

De íme egy lista azokról a zöldségekről, amelyek alacsony szénhidrátartalmúak. A kiszámolt mennyiségek átlagosan 100 grammnyi zöldségre vonatkoznak.

Spenót

Az antioxidánsokban, A és C vitaminban valamint magnéziumban gazdag spenót 100 grammja mindössze 1 grammnyi szénhidrátot tartalmaz. Ezen kívül remek vas és magnézium forrás. Érdemes sokszor az étrendünkbe iktatni, mert segít – többek közt – megelőzni az idő múlásának nyomait. Tegyük salátákban, turmixokban. Próbáld ki például a zöldturmixot, a spenóttekercset vagy a spenótos palacsintát.

Angol- vagy szárzeller

Számos ásványi anyag forrása, mint a kálium. K vitamin is található benne. Száz grammnyi szárzellerben mindössze 1 grammnyi szénhidrát lapul. Érdemes gyakran salátákba vagy zöldturmixba tenni. De remekül illik húslevesbe is.

Avokádó

Bár ez egy gyümölcs, mégis superfood, vagyis mondhatni csaodaétel. Rendkívül tápláló, mégis csupán 100 gramnnyi avokádóban 2 gramm szénhidrát lakozik. Tele van egészséges zsírokkal, C és E vitaminnal, káliummal. Használhatjuk salátaöntetként, saláták összetevőjeként és számos más formában is.

Gombák

A szakértők szerint nem is zöldség, de a szervezetünk számára rendkívül előnyös a fogyasztása. Rengeteg B-vitamin forrása, valamint káliumot, rezet tartalmaz. Száz grammnyi gomba maximum 3 gramm szénhidrátot tartalmaz. Számtalan formában kerülhet az asztalunkra, például paleo gombapörköltként vagy paleo gombás zöldsges tésztaként. De szeletelhetjük rántottába is.

Spárga (zöld)

A tavasz nagy slágere, érdemes szezonjában sokat enni belőle. Ugyanis gazdag C- és A-vitaminban, folsavban, kálciumban valamint rézben. Száz grammnyi spárgában maximum 3 grammnyi szénhidrát van. Készülhet belőle krémleves, remek körete a tengeri halaknak, de reggelire a spárgás tükörtojás is fenséges étel.

Karfiol

Bár virága fehér mégis alacsony a szénhidrát tartalma, mert 100 gramm karfiolban legfeljebb 3 grammnyi található. Mindezen túl gyulladáscsökkentő hatása van, K- és C- vitaminban gazdag. Palósoknak alap élelmiszer, ugyanis ebből készül a híres karfiolrizs. De elkészíthetjük tallérnak, rakottan, vagy levesnek.

Cukkíni

Talán az egyik legsokoldalúbb zöldség. Számos vitamin és ásványi anyag forrása. Van benne A-vitamin is. Száz grammnyi cukkíni 3 grammnyi szénhidrátot tartlamaz. Készülhet belőle rántott cukkíni, beleszeletelhetjük a lecsóba, de lehet belőle pörkölt, lekvár, brownie, lángos és még sajt is.

Fejes káposzta

A tél egyik alapélelmiszere. Savanyítva a legegészségesebb étel. Úgy is szmtalan étel készülhet belőle, csakúgy, mint a nyers káposztából. Száz grammnyi fejes káposzta mindössze 4 grammnyi szénhidrátot tartalmaz. Remek C- és A-vitamin forrás. Tehető nyersen salátákba, de készülhet belőle paradicsomos káposzta is. De érdemes kipróbálni a káposztás-almás sült húst is.

Brokkoli

Rendkívül gazdag tápanyagokban. Tele van C-, A-, K-vitaminnal, folsavval és magnéziummal. Száz grammnyi brokkoli 4 grammnyi szénhidráttal rendelkezik. Azt is mondják róla, hogy segít megelőzni a rák kialakulását. Készülhet belőle krémleves, kerülhet salátákba, zöldségköretnek vagy zöldségfasírtba.

Kelbimbó

Káliumban és C-vitaminban gazdag zöldség. Kénvegyületeket tartalmaz, amely segít az öregedés késleltetésében. Száz grammnyi kelbimbó 4 gramm szénhidrátot tartalmaz. Baconnal sütve remek köret, de salátákban, zöldséglevesben is nagyon finom.

Zöldpaprika

Sok A- és C-vitamint tartalmaz. Száz grammnyi paprika legfeljebb 6 grammnyi szénhidrátot rejt. Sok étel alapja. Nyáron kihagyhatatlan egy jó tojásos lecsó, de a töltött paprika is nemzeti ételnek számít. Kolbász, szalonna mellé elhagyhatatlan kiegészítő, salátákban is rendszeresen használhatjuk.

További zöldek és a paleo diéta

A fentieken túl azért létezik még jónéhány zöld zöldség, amelynek az általános szabályoknak megfelel, vagyis zöld és a föld fölött él. Ilyen a sóska, a zöldsaláták mindegyike, uborka, pagoda karfiol, kelkáposzta, mángold, medvehagyma és zöldhagyma. Ezen kívül az összes zöldfűszer, valamint petrezselyemzöld és zellerzöld. Érdemes ezeket is rendszeresen az étrendükbe beiktatni.

A honlapon a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. Elfogadom Bővebben