Diéta és egészséges táplálkozás okostelefonnal

Nem is olyan régen mutattunk egy programot, amellyel bárki teljes kényelemben menedzselheti – számítógépen és okostelefonon egyaránt – a kedvenc saját receptjeit (meg a nagyiét, a Paleolcsóról letöltötteket stb. mindent egy helyen). Ma ismét egy kicsit keverni fogjuk a technikát és az egészséget. Mert bár lehet, hogy ez csak az én fixa ideám, de szerintem e kettő ma már erősen összefügg. S most kivételesen nem a mindenféle sugárzásokat kibocsátó okoskütyük esetleges egészség romboló hatására gondolok, hanem épp ellenkezőleg: a számítógép és az okostelefon nagyon sokat segíthet nekünk abban, hogy kialakíthassuk a helyes életmódot. Kvázi személyi coach-ként működik, odafigyel arra, mit eszünk, mennyit mozgunk, hogyan alakul a súlyunk, vérnyomásunk, tanácsokat ad a mért adatok és az általunk bevitt értékek alapján. Ha kell, segít megtartani újévi “fogyókúrázni fogok” típusú fogadalmainkat és figyelmeztet minket, ha túl sokat ülünk a gépnél. Ma ezek közül a diéta és egészséges táplálkozás okostelefonos megközelítéséről lesz szó. Ehhez mutatunk egy remek okostelefonos appot. Akit az edzések mobilos segítése és az egészségügyi adatok nyomon követése érdekel, annak javaslom a Techwok.hu Egészség dossziéját, amelyben hemzsegnek az ilyen tippek (bizony, hiába IT oldal, az egészség ott is külön dossziét kapott a fentebb kifejtett gondolatoknak köszönhetően).

Diéta és egészséges táplálkozás az okostelefon segítségével

Valljuk be, magányosan diétázni nem éppen könnyű, ahogy az is visszavetheti a sikeres fogyókúrát, diétát, ha a család nem tart velünk ezen az úton. Szóval jó érzés, ha van “valaki” aki elkötelezetten segít minket. S az a helyzet, hogy az okostelefon ilyen. Ha a megfelelő programot futtatjuk rajta, akkor előzékenyen javasol nekünk követendő étkezési tervet, segít egy helyre csoportosítani a recepteket és nyomon követni a hozzávalók főbb jellemzőit, dicsér, ha elértünk egy-egy célt és figyelmeztet, ha nagyon nem jó irányba haladunk. Maga az eszköz persze tök szenvtelen, fikarcnyit sem érdekli az egészségünk, de egy jó program már már olyan lesz, mint egy jóbarát. A Yaizo pediglen éppen ilyen.

Yaizo: digitális diéta-menedzser

A Yaizo egy ingyen letölthető (Androidra és iPhone-ra egyaránt) kis alkalmazás, amelynek lényege, hogy a kalória-, szénhidrát-, zsír- és fehérje bevitel alapján segít nekünk a fogyásban, súlytartásban, hízásban, izomépítésben, stresszoldásban, vagy amiben éppen szükségét érezzük. A kalória alapú fogyókúra az egyik leghatékonyabb módszer lehet, ha az ember nem eszetlenül áll neki a diétának. Értelemszerűen figyelni kell rá, hogy a minimális energiabevitelt megkapja a szervezet, s a megfelelő mennyiségű szénhidrát, zsír, fehérje adag is meglegyen, de megvannak azok a határok (kor, súly, nem stb. alapján kiszámítható módon), amelyeket betartva garantáltan fogyásnak indulunk, megfelelően tartjuk a súlyunkat, vagy ha a sors úgy hozta, felszedhetünk még pár kilót az egészséges súly eléréséért.

A többség persze fogyókúrázni szokott, hiszen a modern városi életmód egyik negatív eredménye az elhízás, ami viszont hozza magával az ízületi és érrendszeri betegségeket, magas vérnyomást, gerincproblémákat, s ha ügyesen megteszünk érte mindent, akkor a rákot és a többi borzalmat. Viszont odafigyeléssel diétázva gyorsan és hatékonyan fogyhatunk, s ehhez a kalóriabevitel (plusz a zsír, szénhidrát, fehérje bevitel figyelése) nagyon jó módszer. Ráadásul teljesen független attól, hogy a Paleo, Keto vagy egyéb táplálkozási sorvezetőt követjük-e.

Ennek megfelelően a Yaizo számára is édes mindegy, hogy mi Paleózunk-e, vagy csak glutén- és laktózmentesen táplálkozunk, de beleveszünk a Paleóval nem kompatibilis összetevőket is. A Yaizo abban fog nekünk segíteni, hogy:

  • kiszámoljuk, milyen tempóban érhetjük el – megfelelő, egészséges – diétával a kívánt súlyt
  • figyelhessük naponta a célhoz vezető kalóriabeviteli – és egyéb – értékek alakulását az étkezéseink során
  • nyomon követhessük a súlyunk, vérnyomásunk, s más egészségügyi adataink alakulását
  • nyomon követhessük az edzéseink által elégetett kalóriamennyiséget és azt automatikusan hozzávegyük a napi adaghoz (az, hogy az így kapott pluszt “leesszük”, vagy fenntartjuk és ezzel gyorsítjuk a fogyást, már mi találhatjuk ki)

A program lényege, hogy a kiválasztott diéta típust és a meghatározott maximális kalóriabevitelt lássuk minden nap. Ehhez természetesen lelkesen kell majd jegyzetelnünk a Yaizo-ban, hogy mikor, mit ettünk, s annak mekkora kalória-, zsír-, szénhidrát-, fehérje tartalma volt. Utóbbit bizonyára a többség nem szopja ki a kisujjából, éppen ezért a Yaizo a beépített vonalkódolvasót használva képes az előre csomagolt élelmiszerek ezen értékeit megmondani nekünk, ha pedig nem előre csomagolt dolgokból eszünk (hanem mondjuk a helyi kistermelőktől vásárolt alapanyagokból főzünk), akkor egy méretes adatbázisban kereshetjük ki a megfelelő értékeket. Ha nem találunk valamit (aminek viszonylag kicsi az esélye), akkor utána nézhetünk a neten és felvehetjük a közösségi adatbázisba, hogy legközelebb mi is megtaláljuk, sőt, akár mások is, ha publikussá tesszük. Ennek köszönhetően az adatbázis folyamatosan bővül.

Ha becsületesen feljegyzünk mindent, akkor a program figyelmezteti tud minket, ha esetleg vészesen kezdenénk túllépni a meghatározott limiteket. A fentebb már említett értékeken túl egyébként a túl nagy só- vagy cukortartalomra és egyéb apróságokra is odafigyel.

Érdekesség, hogy a Yaizo-ban van Coach üzemmód is, ahol különféle heti-havi kihívásokat találunk (például 7 nap vega étrend, receptekkel stb.). Sajnos a paleo valahogy kimaradt náluk, de még ha a Coach részt nem is használjuk, az étrendfigyelő funkció akkor is hasznos és mint már említettem, független attól, milyen trendet követünk.

Mi kell még hozzá

A Yaizo nagy segítség a diétázóknak, de csak akkor, ha szorgalmasan feljegyeznek mindent és nem próbálnak ”csalni” a mennyiségekkel. Nem is lenne értelme, mert lehet, hogy a Yaizo számlálóját át tudjuk vágni, ha két sülthús helyett csak egyet írunk be, de a természetet nehéz lesz átverni és a kívánt fogyás elmarad akkor is, ha amúgy minden napunk zöld pipát kapott a programban.

A kész/csomagolt élelmiszereknél általában 100 grammra adják meg a kalória, zsír stb. adatokat, s a program is ebből kalkulál általában. Így egy gramm mérleg is jó, ha van a közelünkben, hogy tudjuk, hány grammot ettünk az adott összetevőből.

Emellett kell majd persze elszántság is, bár azt kell mondjam, ha jól számolja ki valaki a maximális kalóriabevitelt, akkor fogyás mellett sem fog éhezésnek tűnni a dolog. A Yaizo az összeállításkor amúgy figyelmeztet minket, hogy mi a minimum, ami alatt már egészségtelen az egész diéta és többet árt, mint használ. Ezt ne lépjük túl. A heti 1 kg fogyás már csodás, az alá ne akarjon lemenni senki, legalábbis pusztán kalória megvonással semmiképp. Besegíthet viszont, ha a diéta mellett a mozgást is növeljük. Egy 10 perces reggeli torna és napi 1 óra séta tökéletes alap erre. Nem fárasztó, még bele is lehet illeszteni az időrendbe, de a hatása már egy hét után is érezhető. Az így nyert kalóriát aztán leehetjük, vagy felhasználhatjuk arra, hogy gyorsítsuk a fogyási folyamatot. Mozgás nélkül amúgy sokkal nehezebb diétázni, szóval ezt mindenkinek javaslom.

Ha valaki rendelkezik vérnyomásmérővel, vércukorszint mérővel stb. akkor ezeket az adatokat is felveheti a Yaizo-ba. Ráadásul a program összedolgozik az Android és az iOS saját Egészség appjaival, így az adatcsere is azonnal megvan ezek között (így például ha a sétára magunkkal visszük a telefont, akkor a lépések száma és a séta hossza alapján az elégetett kalóriát automatikusan feljegyzi a Yaizo is, már nem kell külön beleírni).

S végül ami még fontos: a kalóriaszámlálós megoldásnak sokan felróják, hogy az így leadott kilókat később pillanatok alatt visszaszedi az ember. Nos, ez minden diétára igaz, s ebben az esetben roppant egyszerű a megelőzése: ha befejeztük a fogyókúrát, a Yaizo-ban válasszuk ki a súlytartó üzemmódot. Így a program segít beállítani, hogy mennyi az a kalória (plusz zsír stb.) bevitel, ami mellett még nem kezdenek el felmenni a kilók. Garantáltan jóval több lesz, mint amivel fogytunk, így végképp nem leszünk éhezésre kárhoztatva (persze azt figyelni kell továbbra is, mit eszik az embert, mert csokitortából értelemszerűen kevesebbet ehetünk, mint édesburgonyából). Emellett pedig érdemes megtartani a bevezetett mozgásformákat is (komolyan, napi 10 perc torna és 30-60 perc séta nem fér bele az életünkbe?), mert ha csak ülünk egy helyben, az nem segít be a kalóriaégetésben (meg nem tesz jót a vérkeringésnek, s még seregnyi más dolognak sem).

Ingyen vagy pénzért?

Maga a program ingyen tölthető le az Android vagy az iOS alkalmazásboltjából, de az ingyenes verzióban nem használhatunk ki minden funkciót. Ha teljesen élni akarunk a program minden lehetőségével, akkor alkalmazáson belül elő tudunk fizetni a prémium funkciókra. Ez lehet havi, három havi, vagy akár éves előfizetés is. Mindenkinek magának kell eldönteni-e mit ér meg számára ez a fajta segítség, ha az elhatározás már megvan a diétára vagy az egészséges étkezésre.

A honlapon a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. Elfogadom Bővebben