3+1 időtakarékos tipp mindenmentes ételek készítéséhez 

Sokak azért nem kezdenek bele vagy épp idejekorán abba hagyják az életmódváltást, mert nincs rá idejük. Túl elfoglaltak ahhoz, hogy megtervezzék, megfőzzék vagy akár odafigyeljenek arra, hogy mit is esznek. De a 3+1 időtakarékos tipp sokat segíthet a váltásban, sőt azután is. 

Nyilván nem egyszerű az élet mostanában. A szokásos szervezést megtűzdeli némi home office, távoktatás, távolságtartás és a puszta félelem vagy féltés a koronavírus-fertőzés miatt. De egy alapvető tényt fontos minden egyes pillanatban szem előtt tartani: az étkezéssel – és persze a megfelelő mozgással is – az immunrendszered támogatod. Ez pedig legalább olyan fontos, mint maszkot viselni, kezet mosni vagy épp távolságot tartani. 

Mindazonáltal van néhány olyan megoldás valamint fortély, amelyet bevetve minimálisra csökkentheted az ételkészítéssel eltöltött időt és könnyedén egészséges ételeket tálalhatsz fel a családnak. Mutatom is , melyek ezek. 

1. Előkészítve

Bár nem mindig gazdaságos előre felaprított, előkészített alapanyagokat beszerezni, de ilyenkor mérlegelni kell. Mennyire tudok az előkészítésre időt szánni, mennyit ér nekem az az idő? Ha úgy érzed, hogy a szeletelésre, aprításra, pucolásra szánt idő alatt tudsz tovább dolgozni, kvázi pénzt keresni vagy épp a gyerekeddel hasznos időt tölteni, akkor szerintem nem kérdés, hogy meg kell venni kicsit drágábban is az előkészített alapanyagot. 

Ilyenek lehetnek a kész, csomagolt saláták, előre meghámozott cékla, leszeletelt káposzta vagy sárgarépa, darált hús, felszeletelt hús. De ide tartoznak a fűszerkeverékek is. Ezeknél csak arra ügyelj, hogy ne legyen bennük cukor és/vagy bármilyen mesterséges összetevő, például csomósodást gátló anyag, tartósítószer vagy ízfokozó. 

Ide sorolandók a reszelt keménysajtok, a kész növényi tejek és növényi joghurtok is. Bár ezeket akár otthon is elkészítheted, ráadásul sokkal olcsóbban, mint a boltit, mégis sok időt nyerhetsz, ha készen vásárolod meg ezeket. 

2. Amikor nincs idő főzni sem

Erre is van megoldás, avagy időtakarékos tipp. A vásárláskor érdemes az ilyen helyzetekre is felkészülni. Éppen ezrért legyen mindig a hűtődben valamilyen csemege szalonna, például császárszalonna. Mindezen túl házi májkrém, füstölt kolbász, tepertő, keménysajt, esetleg disznósajt, főtt-füstölt sonka, füstölt lazac, tőkehalmás konzerv, tonhal konzerv, zacskós saláta, uborka, paprika, lilahagyma, paradicsom, hónapos retek, olíva bogyó, vagy savanyú káposzta. Ezekből tetszés szerint olyan “fatányéros” (mert vágódeszkán feltálalva az igazi) dobható össze akár reggelire, akár vacsorára, hogy bárki megirigyelhetné. De készülhet belőle tonhalsaláta is pillanatok alatt.

Ha van otthon körte és kemény sajt, akkor máris egy igazán különleges vacsid lehet belőle. De almával, fügével és szőlővel is páratlanul finom a sajt.

Mindezen túl mindig legyen otthon a zabkásához szükséges hozzávaló. Akár frissen is össze állíthatod adagonként, de azt is megteheted, hogy egy üveg tárolóba összekutyulod és már csak egy tálkába kell kiöntened, amelyre rálöttyintesz forrón a kedvenc növényi tejedből és máris mehet a lakoma. 

De végszükség esetén elverheted az éhedet némi kesudióval, mandulával vagy dióval, pisztáciával is. Ezek után pedig jól esik egy kis aszalt gyümölcs is. Ezeket is érdemes otthon tartani. 

3. A fagyasztó az egyik legjobb barátod lehet

Minél nagyobb, annál jobb. Ugyanis számtalan alapanyagot le lehet fagyasztani vagy akár már jégbe zárva venni. Ez utóbbi a legegyszerűbb megoldás, ugyanis tartósítószer-mentes és sok minden kapható belőle. Ráadásul kevesebb főzés is elegendő az ilyen zöldségeknek, gyümölcsöknek. 

A húsokat pedig kiporciózva, felszeletelve, felkockázva érdemes bele tenni. Gondosan javasolt felcímkézni, mert fagyottan meglehetősen nehéz a felismerésük. 

Még gyorsabban egészséges ételt varázsolhatsz az asztalra, ha már bepácolva, befűszerezve teszed a mélyhűtőbe a húsokat. Képzeld csak el, hogy kiveszed például a befűszerezett mangalica húsokat, amellyel nincs is más teendőd, mind tepsibe helyezni és zsírt tenni alá. Ha még gyorsabban vacsorát akarsz készíteni, akkor mellé hajíthatsz édesburgonyát, kelbimbót, sárgarépát és zellerdarabokat. Ez úgy öt perces munka. Sütőbe teszed és maximum egy óra múlva már tálalhatsz is. Öt perc meló, egy felszabadult óra, amíg sül az egész és a végeredmény: egészséges ebéd vagy vacsora az asztalon. 

A darált húst is befűszerezve, megformázva teheted el, így egy húsgombóchoz nem kell mást tenned, mint kiolvasztani és kisütni. De lehet ez akár hamburger vagy egyéb módon fűszerezett darált hús is. 

Az is remek megoldás, ha kész ételt teszel el kiporciózva, és ahhoz már csak köretet kell készítened, amíg felolvad. Ezt úgy érdemes időgazdaságosan megoldani, hogy amikor egyébként is főznél a családra, akkor néhány adaggal többet készítesz. A maradék pedig a mélyhűtőbe landol. Ilyen étel lehet például a pörkölt és más hasonló raguk, a brassói aprópecsenye vagy épp a töltött káposzta. Sült húsokat is tehetsz el és miután kiengedtek csak pár perc kell nekik a sütőben, hogy átmelegedjenek. 

De leveseket is őrizhetsz a mélyhűtőben. Érdemes mindig egy-két adag húslevest betárazni, mert abból bármilyen zöldségből krémlevest készíthetsz. Például – így télen – zellerkrémlevestsütőtök krémlevestvagy gomba krémlevest.

+1 időtakarékos tipp- tervezéssel messzebbre jutsz

Ahhoz, hogy időt spórolj a konyhában, kell egy terv. Pontosabban menüterv. Ezt nem lehet megúszni, mert csak így láthatod át, hogy mely ételeket kell elkészítened és azokhoz pontosan mit kell bevásárolnod. Érdemes úgy elkészíteni a heti menütervet, hogy akár a maradékaiból is készülhessen újabb étel másnap. Így nem csak időt spórolsz, de a pénztárcádnak és a környezetednek is jót teszel. 

Sok pénzt és időt is meg lehet spórolni azzal, ha a vacsorából másnap ebéd is lesz. Egy főzés, két étkezés. Ráadásul úgy is el lehet készíteni, hogy másnap kicsit másként tálaljuk fel ugyanazt az ételt. Például más körettel.