Miért éri meg az otthoni főzés?

A legegyszerűbb leadni a rendelést egy ételfutárnak és azután minden nap pontos időben érkezik is az ebéd. Főzés letudva. A többit pedig megoldod más, kész ételekkel. Ám szerintem az időspóroláson túl számos fontos okot tudok neked felsorolni, hogy miért éri meg az otthoni főzés. 

Akkor miért éri meg az otthoni főzés mégis?

Több előnye is van, ha úgy döntesz magad készíted el az ételeid. Elsőként úgy fűszerezed, ahogy neked tetszik. Azt főzöl, amit megkívánsz és szeretsz, nem kell kompromisszumot kötnöd. Nem kell elfogadnod egy más által előre meghatározott menütervet. Ugye nem kell mondjam, hogy mennyivel jobb lesz a kedved, ha olyat ehetsz, amit megkívánsz és szeretsz is, mintha csak úgy letolnád az ebédet, de nagy örömet nem lelnél benne. 

Mindezeken túl, te válogathatod össze az alapanyagokat, így biztos, hogy megfelel az elvárásaidnak. Így készülhet a legjobb minőségű hozzávalókból az ételed, amely hozzájárul az egészségedhez. Nem kell órákat a boltban töltened, ha nem akarsz hagyományos módon bevásárolni. Ma már könnyedén megoldható az interneten is a teljes vásárlás. Amennyiben hazai őstermelők termékeit rendeled meg, sokat teszel értük is. Hát nem jó érzés másoknak is segíteni, miközben a saját egészségedért is teszel egyben?

Ráadásul pedig sokkal gazdaságosabb otthon főzni, mint készen megvásárolni és házhoz szállíttatni az ételt. Látványosan sok pénzt spórolhatsz azzal, ha rászánod az időt és magad készíted el az ételeidet. Amennyit elköltesz egy adag főételre, abból legalább két személy főételét készítheted el, sőt akár többet is. 

Olyan érveim is vannak, amelyekre nem gondoltál. Ugyanis a főzés a szeretetnyelvek egyike. Így akinek főzöl, biztosan tudni fogja, hogy fontos neked. Ugyanis a szerettünknek főzés mindenképpen jó érzéssel tölt el, így a legegyszerűbb ételt is a lehető legnagyobb odaadással készíted el. Ennek egyenes következménye, hogy finom lesz, mert biztosan odafigyelsz mindenre. Miért ne akarnád jól érezni magad azzal, hogy főzöl a családodnak és egyben magadnak is valami finomat, egészségeset és táplálót?

A főzés egyfajta meditáció és egyben stresszlevező módszer is. Olyannyira képes ellazítani, ha csak a főzésre koncentrálsz, hogy teljesen megnyugszol, jó kedved lesz, mi több, akár beugorhat egy-egy jó ötlet vagy megoldás a téged éppen akkor foglalkoztató kérdésekre. 

Mindezeket összegezve kész főnyeremény otthon főzni, nem igaz?

Segítség! Mit főzzek?

A képlet elég egyszerű. Készíts menütervet és hozzá bevásárló listát. Ezen módon lesz a legegyszerűbb dolgod és sok időt megspórolhatsz vele. 

Írd össze mi a család kedvence, nyugodtan végezhetsz köztük közvéleménykutatást, így könnyebb lesz a dolgod. Amennyiben egyedül élsz, akkor jegyezd le, hogy mi a te kedvenc ételeid sora. Legyen benne reggelinek, ebédnek és vacsorának való is. Mi több, tízóraira és uzsonnára is gondolj.

Legalább 15-20 főételt és vacsorának valót gyűjts össze, valamint 5-10 reggelit és tízórainak, uzsonnának valót is írj össze. Így lesz változatos a menüterved. 

Nagy trükk, hogy a reggelinek valót eheted vacsorára vagy adott esetben tízóraira, netán uzsonnára is. Ilyen lehet például egy laktató paleo szendvics is.

De olyan főétel, leánykori nevén ebéd is létezik, amely remekül beillik vacsorának is. Gondolj csak a mindenmentes Cézár salátára

A tízóraik és uzsonnák esetében is van ilyen fortély, nagyjából minden desszert ide sorolható. Legyen az akár a legegyszerűbb paleo sajtos rúd vagy éppen a mindenmentes banános süti

Ezek után azt is érdemes figyelembe venned a menüterv készítésénél, hogy éppen mely évszak van. Ugyanis a szezonális alapanyagok nem csak olcsóbbak, de egészségesebbek is. Hagyták őket természetes módon megérni és jó esetben nem a világ másik feléről szállították a boltokba. Éppen ezért írd az étel listád mellé azt is, hogy melyek a szezonális zöldségek és gyümölcsök. Például éppen most – többek közt – a sütőtök, káposzta, alma, dió, sárgarépa, fehérrépa, hagyma, édesburgonya és még a paradicsom, paprika friss termés a piacokon. Érdemes ezekből minél több alapanyagot beiktatni az étrendedbe. Válassz olyan ételeket, amelyekben ezek az alapanyagok benne vannak. Lehet ez akár töltött édesburgonya, az almás sütőtökkrém leves vagy épp a paleo kelkáposzta főzelék

Persze azt sem árt figyelembe venned a menüterv készítésekor, hogy milyen alapanyagaid vannak éppen otthon a kamrában, hűtőben, mélyhűtőben vagy épp a kamraszekrényedben. Melyek azok, amelyek esetleg közeli lejáratúak. Mindezt azért, hogy ne vesztegess el egyetlen gramm ételt sem. 

Ezen információk birtokában már csak egy táblázatba kell leírnod mit is fogtok reggelizni, ebédelni és vacsorázni. Melyek lesznek a héten a tízórainak vagy épp uzsonnának elkészített ételek. Majd azt kell még egy listába foglalnod, hogy ezekhez mely alapanyagokra van szükséged és milyen mennyiségben. 

Bonyolultnak és időigényesnek tűnik a menütervezés? Van erre is megoldás. Mutatom.

Gondosan összeállított menüterv pillanatok alatt. Íme a megoldás!

A menüterv és a bevásárló lista írása bár meglehetősen időigényes és összetett feladat, mindenképpen megéri a vele töltött munkát és időt. Olyan, mint egy útvonalterv egy autóút alkalmával. Megmutatja a legrövidebb utat, amellyel időt és üzemanyagot spórolhatsz. Ezt teszi a menüterv is. Nem kell azon töprengened mit főzz, mi kell hozzá, hanem csak bevásárolsz pár napra előre vagy akár egy hétre is és a többi napon már csak főznöd kell. 

Amennyiben nem akarsz vagy épp nincs időd menütervet és bevásárló listát írnod, akkor is van megoldás. Megtettem már én helyetted. Már hozzá juthatsz a négy hetes őszi menütervhez. Ebben szezonális alapanyagokból készült ételek szerepelnek, amelyek ráadásul gyorsan elkészíthetők. A mindenmentes, paleo ételek receptjeit is mellékelem hozzá, csakúgy, mint a részletes bevásárló listát. Neked csupán annyi a dolgod, hogy hétről-hétre felmérd az otthoni készleteket és aztán a bevásálólistáddal elindult bevásárolni, majd főzz egy finom és egészséges ételt otthon. 

Szerintem nem is kérdés ezek után, hogy miért éri meg az otthoni főzés.