El sem hinnéd, de ezek is ehetők: paleo ételek listája

Amikor az újhagyma zöld szárát letépi a zöldséges, mert a vevő úgy kívánja, akkor mindig rossz érzésem támad. Legszívesebben rákiáltanék, hogy a zöldség legjobb részét hagyod itt és megy pocsékba! De többnyire nem szólok és csak magamban dohogok. Most viszont olyan paleo ételek listája következik, amely meghökkentő lehet, de egy biztos: mind ehető és kár kidobni. 

Amennyiben megfogadod a tanácsom nem csak spórolhatsz a kosztpénzen, de finomakat ehetsz és nem utolsó sorban hatékonyan védheted a környezetet. Ugyanis minden ehető alapanyag, amely hulladékként végzi, az terheli a környezetet. Egyszer akkor, amikor megtermeljük, majd másodszor akkor, amikor kikerül a háztartási hulladékok közé. Az már szerencsésebb eset, ha a komposztba tesszük, de akkor is energia és pénzkidobás. 

A zöldségekre is az vonatkozik szerintem, mint az állatokra: ha már előállítottuk és “életét” vettük, akkor tiszteljük meg azzal, hogy minden ehető részét megesszük. Következzék hát azon paleo ételek listája, amelyek elsőre meghökkentők lehetnek, de ha megkóstolod, nem fogod megbánni. 

Szárak

Már említettem az újhagyma zöld szárát. Annál zsengébb rész nincs is és remekül használható salátákba, de ételek díszítésére is. Snidling helyett is alkalmazhatod bármilyen ételnél. Rászórhatod felaprítva a tojás rántottára, de akár paleo szendvicsek tetejére is teheted. 

Van még egy olyan szár, amely méltatlanul a hulladékba kerül. Ez pedig nem más, mint a brokkoli szára. Levágjuk a rózsáit és a többit eldobjuk. Pedig a brokkoli vastag szára is remekül használható és nagyon finom. Kicsit hasonlít az állaga és az íze a karalábéra. Csak hámozd le róla a vastag, külső részét és felkockázva teheted zöldségragukba, levesbe, de akár nyersen is elrágcsálhatod. 

Ha pedig már itt tartunk, akkor a karfiol rózsái körül lévő vastag levelek és a szára is ehető. A szárát meghámozva érdemes szintén használni. A leveleket pedig alaposan megmosva darabolhatjuk salátákba, ragukba vagy akár zöldségfasírtba is. Egyébként a zöldségfasírt remek maradékmentő, használd ki a benne rejlő lehetőségeket. 

Levelet kaptam…

Manapság ódákat zengenek a zöld levelek áldásos hatásairól. Amikor zöld levelekről beszélünk, akkor mindenkinek a saláták, spenót, sóska vagy a mángold jut eszébe. Pedig van még bővel olyan zöld levél, amely finom is, egészséges is, de mégis a szemétben landol. Ilyen például sárgarépa és a hónapos retek levele. Bár manapság sokszor már csak levél nélkül kínálják a boltokban, de a piacokon, termelőktől azért be lehet szerezni zöld levéllel ellátott retket és sárgarépát. Ezen leveleket alaposan megmosva teheted salátákba és zöldséggel feltuningolt ragukba. Mehet a zöldségfasírtba is, no meg a sima fasírtba is. 

Sokan próbálkoznak az édesburgonya termesztésével is, akár kiskertekben is. Ha te is megpróbálod, akkor legközelebb a szép, zöld levelét is hasznosíthatod. Remekül meg lehet tölteni mindenféle finomsággal és legalább olyan finom, mint a görög töltött szőlőlevél. 

Bár nem zöld, hanem inkább lilásabb a karalábé levele. Ezt sem érdemes kidobni, mert ugyanúgy tölthető, mint a káposztalevél vagy a szőlőlevél. Csak a fantáziád szabhat határt annak, hogy milyen ízvilágot csomagolsz bele. 

Ugyanígy a cékla levelét is hasznosíthatod.

Ha pedig már a leveleknél tartunk, akkor elmondom azt is, hogy amikor csak lehetséges én zellert és petrezselyemgyökeret is úgy vásárolok, hogy rajta van a zöldje. Így két legyet ütök egy csapára avagy két alapanyagot vásárolok egy áráért. Amennyiben több lenne a zöldség és zeller zöldje, akkor vagy vázába teszem díszítésként a következő főzésig, vagy mélyhűtőbe teszem. Jól összegöngyölöm egy zacskóba. Amikor pedig megfagyva előveszem, csak letörök belőle egy darabot és még csak aprítanom sem kell, mert jéggé fagyva épp megfelelő nagyságúra törik. 

“Héjanász” a paleo ételek listája körül

A héjában van a vitamin – ezt minden anyuka és nagymama sokszor elmondja a csemetéjének. Persze maximálisan igazuk van ezzel az elcsépelt mondattal. Éppen ezért nálunk, amit csak lehet nem hámozunk. Az alap az, hogy a saját kerti zöldségeket és gyümölcsöket, ha csak lehet héjával együtt esszük. De más zöldségeket is. Ilyen például az uborka, legyen az kígyó vagy saláta változat. Almát, körtét és úgy általában gyümölcsöket sem hámozok. Na, jó a banánt, kivit, narancsot, mandarint, pomelót és őszibarackot igen. 

A répát és petrezselymet is csak akkor hámozom, amikor már nem zsenge és kissé “megöregedett”. Különben tartok erre a célra egy erős kefét és ezzel alaposan átcsutakolom a zöldségeket. 

A vöröshagyma héja pedig egyszerűen kincs. Remek köhögéscsillapító teát lehet belőle főzni. Ha pedig a vörös héjával együtt teszed a húslevesbe, akkor a sáfrányt is megspórolhatod, ugyanis nagyon szép színt ad a levesnek. 

Van még egy zöldség, amelyet csak akkor fosztok meg a belsejétől, ha elteszem télre üvegbe. A paprika csumája (csutkája, ha így jobban tetszik) bizony finom és ehető. Nyáron, amikor lecsót készítesz nem érdemes kivágni a paprikából, azzal is több lesz a végeredmény. A befőzéshez viszont javasolt eltávolítani.