Immunerősítő zöldségek: legyen az ételed a gyógyszered

A koronavírus-fertőzés megmutatta azt, hogy az immunrendszerünkre mennyire nagy szükségünk van. Számomra mindez annyit jelent, hogy minden falat étellel igyekszem támogatni és erősíteni az immunrendszerem. Éppen ezért igyekszem olyan alapanyagokat választani, amelyek különösen híresek arról, hogy a vírusok ellenségei és az immunrendszer nagy barátai. Így találtam az immunerősítő zöldségek táborát is, amelyekből most az épp szezonális darabokat mutatom meg nektek. 

Hagyma – vörös, új, póré vagy akár lila

Legyen az új vagy lila, póré, netán vörös mindenképpen legyen az étrendedben. De fokhagyma is. Ha van rá mód, akkor nyersen, például salátába, mert igazi nagyágyú. Amellett, hogy híres antibiotikum, az immunrendszered is támogatja és a vírusoknak sem barátja. Influenza fertőzés esetén kifejezetten ajánlott, csakúgy, mint például baktérium okozta tüdőgyulladásnál. 

Sokat tehet a beleid egészségéért, mert elűzi azokat a rossz baktériumokat, amelyek emésztési gondokat és így számos betegséget okozhatnak. A vöröshagyma héjának forrázatát már nagyanyáink is köhögés elleni teakánt használták. 

Minden esetre tegyél sok hagymát az ételeidbe és nem bánod meg. Már csak azért is, mert a hagyma finom és sok-sok étel elképzelhetetlen nélküle. Csak, hogy ne menjünk messzebbre: egy jó pörkölt nem létezhet sok hagyma nélkül. 

Káposzták

Az már-már legendás, hogy a savanyú káposztának csoda gyógyereje van és töméntelen C-vitamin van benne. Amikor elmész egy savanyúságoshoz, akár külön is kérheted a levét, mert bizony komoly gyógyhatása van. De a káposzta, legyen az lila, kel vagy akár brokkoli és karfiol egyébként is sokat tehet az egészségedért. Azt talán tudod, hogy ezek az immunerősítő zöldségek segíthetnek számos rákbetegség elkerülésében. Ugyanakkor abban is jeleskednek, hogy a szervezetedbe kerülő vírusok elszaporodását megakadályozzák. 

A főzés nem tesz rosszat nekik, így a fontos tápanyagok benne maradnak például a brokkoliban és a kelkáposztában is. Így nincs más hátra, mint készíteni egy remek paleo kelkáposzta főzeléket, biztos, ami biztos. 

Gyömbér 

Egyre többen fedezik fel ezt a régen elfeledett zöldséget. Csípős-pikáns ízét egyre több ételben használjuk, ugyanakkor kiváló immunerősítő zöldségek sorába tartozik. Egy csészényi gyömbértea nem csak a gyomrodat nyugtatja meg, hanem sokat tehet az immunrendszeredért. Segíthet ellazulni is esténként, de mindezek mellett antibakteriális hatása van. Mindezek mellett ellensége a vírusoknak és egyéb parazitáknak is. 

Azt hihetnénk róla, hogy valami egzotikus növény, pedig majdnem olyan egyszerűen termeszthető, mint a csicsóka. Csak ásd el a kert sarkában vagy egy nagyobb dézsában és mindig lesz otthon friss gyömbér. 

Készíthetsz belőle almás-gyömbéres teát, vagy akár citromosat is. Számos ételben pedig fűszerként használhatod. Így lesz a gyógyszered az ételed.