Milyen paleo liszt legyen otthon?

Amikor felszereled a konyhádat, kamrádat, hűtődet, fagyasztódat avagy a kamrapolcodat paleo alapanyagokkal, akkor felmerülhet az is, hogy milyen paleo liszt legyen mindenképpen otthon. A döntés alapja, hogy miből, mit lehet készíteni, mert bizony nagyon eltérőek a tulajdonságaik. Elmondom én mit tartok a kamraszekrényeben és miért. 

A hűtőd, kamrád és fagyasztód tartalmát már egyszer kiveséztük, pontosabban azt, hogy milyen alapanyagok legyenek benne ahhoz, hogy ne kelljen naponta a boltba járkálnod. Ugyanakkor a paleo liszt kérdése már meglehetősen megosztó, ugyanis van, aki teljesen elzárkózik tőlük és sem paleo kenyér, sem paleo sütemény nem kerül a tányérjára. De olyanok is akadnak szép számmal, akik a másik végletet képviselik és napi szinten sütnek különböző paleo péksüteményeket és édességeket. 

Egyem-ne egyem?

A magam részéről a mértékletesség híve vagyok. Nem utasítok el sem paleo kenyeret, sem paleo süteményt, így a paleo liszt is megtalálható számos formában a konyhámban. Ám nem készítek velük naponta sütiket, kenyereket. Nem készítek napi szinten szendvicseket, nem eszünk különböző ételek mellé kenyeret. Akkor sütök, amikor megkívánjuk, ami nagyjából félévente egyszer fordul elő. Mostanában inkább bucikat sütök, mert azokkal kényelmesebb bánni. Bár azokat is legalább három részre szeletelem. 

Sütemények ennél azért gyakrabban kerülnek a tányérjainkra. Persze ebben FF a hibás, nagyon édesszájú. Így inkább sütök neki mindenféle édeset azért, hogy megelőzzem a nasizós kicsapongásait. Ám még így is előfordul, hogy nem vagyok kellően éber és már csak az üres csokipapírokat fedezem fel. Mondjuk én sokáig el vagyok édesség nélkül, ha mégis utolér az “úgy ennék valami édeset”, akkor az aszalt gyümölcsök bőven fedezik az igényeim. 

Paleo liszt: melyiket válasszam?

Mindezek mellett nálam az a paleo liszt a nyerő, amelyik sokoldalú, így viszonylag semleges az íze és persze nem a legdrágább. Idáig egyetlen ilyen lisztet találtam, amelynek a nevén először nagyon nevettem, mert annyira abszurdnak tűnt. 

Ráadásul igyekszem, hogy minél kevesebb lisztféleség kerüljön egy-egy paleo kenyérbe vagy süteménybe, pont azért, hogy ne kelljen egy raklapnyit itthon tartani. De ezt nehéz megoldani, mert minden paleo liszt más-más tulajdonsággal rendelkezik és bizony ahhoz, hogy összeálljanak és – a körülményekhez képest – puhák, omlósak avagy lágyak legyenek a legvégén, többfélét kell összekeverni. Például tápióka vagy nyílgyökér liszt nélkül nincs is értelme igazán paleo kenyeret sütni. Ez biztosítja azt, hogy ne legyen belül nedves a tészta és a héj ropogósságához is hozzá járul. Az útifűmaghéj is hasonlóra képes, ráadásul igen jót is tesz az emésztésünknek. 

A kókuszliszt nekünk nem jött be, ugyanis a süteményeket nagyon “fojtóssá” teszi, FF-nek rendszeresen megakad a torkán. Így csak a paleo tejbegrízhez használom. 

Az én kamrapolcomon tehát mindig van tápióka vagy nyílgyökérliszt (amelyiket előbb megtalálom a bioboltban), utifűmaghéj, szezámmagliszt, lenmagliszt és a kedvencem, amiről már szóltam is: zöldbanánliszt. Kiváló süteményekhez, kenyerekhez és akár palacsintákhoz is, de zöldségfasírtokban is megállja a helyét. A szezámmagliszt remek ízt és illatot ad a sós süteményeknek, kenyereknek. A lenmagliszt pedig a barna kenyér elengedhetetlen része, de sós sütikbe is kiváló. 

Néha előfordult édesburgonya liszt is a kínálatomban, de nekem annyira nem jött be, mert nem olyan sokoldalú, mint a zöldbanánliszt. Inkább csak kiegészítőként érdemes belekeverni sós vagy édes tésztákba. 

Mivel a mi étrendünkbe belefér a zab, így zabpehelyliszt is van a kínálatban, amelyet néha magam darálok a kávédarálómon, de olyan is akad, hogy készen veszem.