Kényes téma: a család nem tart velem a paleo étrend alkalmazásában

Az is nagy és erős elhatározást igényel, ha valaki arra szánja rá magát, hogy életmódot váltson, akár paleo étrend legyen az, amelyre áttér, akár más. Önfegyelmet igényel a kialakítása, betartása, pláne hosszabb időn keresztül. De mindezt jócskán próbára teszi az is, ha a család nem tart velünk ebben az elhatározásban. Ebben az esetben rengeteg kérdés felmerül. 

Mennyi félét és mit főzzek?

Az első nagy kérdéskör a főzés. Be kell látni ugyanis, hogy ha valaki áttér a paleo étrend ételeire, akkor bizony nem tudja megúszni a konyhai munkálatokat. Ekkor merül fel az, hogy vajon főzzek-e külön magamnak és külön a családnak, vagy innentől csak paleo ételeket tálaljak fel nekik, ha tetszik, hanem. Esetleg olyat főzök, amelynek egy részét magam is megehetem és a családnak sem lesz oka lázadozni, mert ők a hagyományos módon kapják tányérukra az ételt. Ez utóbbira példa a pörkölt, amelyet a hagyományos étkezésnél maradó családtagok rizzsel, tésztával, burgonyával vagy nokedlivel ehetnek, míg a paleo étrend híve pedig édesburgonya hasábbalsütőtökpürével vagy épp csak pusztán savanyúsággal tálalva kapja. Így legfeljebb csak kétféle köretet kell készíteni, ami jóval kevesebb munka, mint kétfélét főzni egyszerre. 

Ez is egy lehetőség, sok étel van, amelyet hasonló módon lehet szervírozni. Például a húsleves (cérnametélt nélkül), brassói aprópecsenye (remek édesburgonya hasábbal), székely káposzta (tejföl nélkül), sült húsok mindegyike, és a gulyásleves (amelybe nem főzzük bele a burgonyát, hanem külön készítjük el és így csak a családtagok kapnak a levesükbe tálaláskor). 

Paleo étrend: megszokják vagy megszökhetnek?

Az sosem jó, ha ellentmondást nem tűrően bejelentjük, hogy innentől eszi-nem eszi, nem kap mást. Ez akkor is ellenállást szülhet, ha épp hajlott volna a család az újdonság kipróbálására. 

Érdemesebb két út közül választani. Az egyik, hogy alaposan elbeszélgetünk velük, hogy mennyivel egészségesebb a paleo étrend a hagyományosnál és ezzel sokat tehetnek a testükért, ami mostanság nem elhanyagolható cél. A másik lehetőség az, hogy inkább csak megkóstoltatjuk velük az elkészült paleo ételt és így kiderülhet, hogy a fogukra való az adott fogás vagy nem. 

A kettőt kombinálhatjuk is azzal a szabállyal, hogy csak azt a paleo ételt vezetjük be rendszeresen az étrendjükbe, amelyet megszerettek. 

A tudatos paleo étrend alkalmazójának azonban lehet még egy nagy gondja: szeretne mindent megtenni a családja egészségéért és ezért nehéz szívvel készíti el számukra például a hagyományos ételeket. Ekkor léphetünk rá az “arany középútra”.

Arany középút

Mindez annyit tesz, hogy olyan alapanyaggal készítjük el a család hagyományos ételeit, amelyek bár nem paleo étrend szerintiek, de mégis megfelelnek egy egészségesebb táplálkozásnak és ízben nem jelentenek változást. Ilyen lehet például az, hogy a lisztet, kenyeret, tésztákat lecseréljük gluténmentesre. 

Számos ételt készíthetünk zabpehelyliszttel vagy épp zabpehellyel. Finomra őrölt zabpehellyel panírozhatunk rántott húst is, a különbséget csak nagy odafigyeléssel lehet észrevenni. 

Reggelire a péksütemények és cukros gabonapelyhek helyett kínálhatunk magunk készítette zabkását vagy müzlit is. Tízóraira pedig kaphatnak gyümölcsöket vagy akár házi müzli szeletet is. 

Kiválthatjuk a rizs kölessel vagy éppen quinoával is, még rizses húst is készíthetünk velük. 

Cukor helyett mézet vagy agavé szirupot használhatunk, ezeknek ugyanis nincs mellékíze, mint a többi édesítőnek. De használhatunk édesítésre aszalt datolyát vagy banánt is például süteményekben, desszertekben. 

A piskótákat készíthetjük zabpehelyliszttel, darált dióval, mogyoróval, mandulával vagy akár kesudióval is. 

Belátom nem könnyű meggyőzni a szkeptikusokat vagy azokat, akik a hagyományos étkezés feltétlen hívei. De azért nem is lehetetlen küldetés az, hogy jónéhány paleo és általunk “megreformált” hagyományos ízeket rejtő ételt megkedveltessünk velük. Persze ehhez is nagy akaraterő és kitartás szükséges, de hidd el, előbb-utóbb biztosan meghozza gyümölcsét!

A honlapon a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. Elfogadom Bővebben