Nyaralós paleo ételek – avagy így csináljuk mi

Egy paleo étrenden élő számára a nyaralás igencsak nagy kihívás. Mi több, akár azt is meghatározhatja, hogy milyen szállást választ. Ugyanis nem mindegyik szállodában tudnak paleo menüt biztosítani, vagy igencsak tetemes felárért vállalják. Bevásárlással, főzéssel pedig ki akarja tölteni a szabadságát? Elárulom mi milyen módon nyaralunk és, hogyan oldjuk meg az étkezést. Íme a nyaralós paleo ételek, amelyeknekünk a pihenést jelentik.

A szállás

Az, hogy hol hajtod álomra a fejedet a nyaralásod ideje alatt, bizony attól is nagyban függ, hogy tudnak-e megfelelő paleo menüt biztosítani. Ma már azért egyre több helyen felkészültek a “speciális” igényekre, ugyanakkor inkább csak részben. Vega, vegán, cukormentes, tejmentes és gluténmentes ételeket pikk-pakk lehet rendelni, na de a paleo nagyjából mindenmentes, kivéve ugye a húsmentesség. No az már azért kihívás a helyi séfnek. Néhány próbálkozás után mi egyöntetűen úgy határoztunk, hogy kizárólag konyhával rendelkező apartmanban tudunk kényelmesen nyaralni. Nem csak akkor és azt főzünk, amit csak akarunk, de nem is kell időre felkelni például reggelizni és sietni sem kell vissza a vacsorához. Igaz, ez azzal jár, hogy én bizony főzök a nyaralás ideje alatt is, de majd mindjárt meglátjátok, hogy nem vagyok a konyha rabszolgája.

Előre dolgozol, mint a munkahelyeden

Igen, a nyaralásra az étkezésben is előre készülni kell, ha az apartmanos nyaralást választod. Ugyanúgy, ahogy a munkahelyeden, ha lelépsz pihenni. (Legalább is manapság a legtöbb munkahelyen ez az elvárás.) Nálunk ez egy táblázat kitöltésével jár. Megtervezzük a menüt a nyaralásra. Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, akkor a viharsebességgel elkészíthető ételeket írjuk össze. Ilyenkor nem vagyunk finnyásak, kétszer is megesszük ugyanazt ebédre. (Még FF is hajlandó kétszer ugyanazt enni, pedig általában ettől mereven elzárkózik itthon.)

Ha meg van a menü, akkor irány a bolt, mert a konyhában folytatódik a munka.

Nyaralós paleo ételek – főfogás

Többnyire nem fagyasztok le kész ételt, kivéve, ha nyaralni megyünk. Csak fel kell olvasztani (hagyod a hűtőben felengedni) és megmelegíteni. Mi lehet ennél egyszerűbb?

A kedvencünk a pörkölt, főleg mangalicából. Ebből két adagot lefagyasztva szoktunk magunkkal vinni. Nem tudjuk megunni. De te két adag pörkölt helyett vihetsz egy adag pörköltet és egy adag brassói aprópecsenyét. Ugyanabból a húsbólkészítheted. De bevallom töredelmesen, hogy bár igen nagy tapasztalatom van a pörkölt-készítésben és ismerem minden fortélyát, mégsem én szoktam megfőznia nyaralásra valót. FF apukájáé az érdem, no és a munka. Bizony nála jobban még senki nem tudta elkészíteni ezt az ételt. Legalább is, amiket eddig én kóstoltam. Szerintem simán megérdemelne egy Michelin-csillagot. Vagy kettőt.

Mindehhez a pörkölt adaghoz sült édesburgonya dukál, amelyet többnyire előre ki is sütök. Úgy sem marad ropogós egy percnél tovább a sütés után, így felmelegítve is ugyanazt tudja, mint frissen sütés után öt perccel. Az utazást is jól bírja.

A másik nemzeti eledel, amely nyaraláskot az asztalunkra kerül, az a lecsó. Ebből az eltett üveges verziót visszük magunkkal. Kifejezetten ilyen célra szoktam elrakni ősszel. (Mi több, FF apukája is készít ilyen házi konzervet, mit ne mondjak, az övé ismét csak jobb, bármennyire is fáj bevallanom. Plusz egy Michelin-csillag érte!) A lecsót pedig csak ki kell borítani az üvegből egy serpenyőbe, tojást önteni rá és öt perc múlva már falatozhatunk is.

Sülthús a következő, amelyet viszünk magunkkal. Például  a fokhagymás sült pulykacombot, amelyet nem csak salátával érdemes ebédre enni, hanem paradicsommal, lilahagymával vagy uborkával, keménysajtszeletekkel akár reggelire is megállja a helyét. Ez természetesen az első napok étke salátával. Ezért sem kell órákat bíbelődni a konyában. Mire FF megterít, addigra már tálalok is.

Előre főzök galuskát, avagy nokedlit . Hűtőben napokig elállés ebéd vagy vacsora alkalmával csak egy kanálnyi zsírral kibélelt serpenyőbe dobom, átmelegítem, ráöntöm a sózott, fűszerezett tojást és már kész is. Tíz perc alatt vacsorát rittyentettem a nyaralás alatt. Még a nokedlihez dukáló ecetes fejes saláta öntetét is készen viszem magammal egy üveben,hogy ne kelljen azzal is az időt húznom. Így csak ráborítom a megmosott salátára a levet és kész.

töltött káposzta és a székely káposzta szintén két olyan étel, amelyet előre elkészítve lefagyaszthatsz és remek ebéd kerekedik belőle a nyaralás alatt. Ráadásul semmi mást nem kell tenned, csak hagyni, hogy kiolvadjanak.

Mi ezeket szoktuk bevetni a kényelmes nyaralás érdekében.

Reggeli és vacsora

Reggelire és vacsorára többször füstölt szalonnás rántotta vagy sonkás tükörtojás készül. De a füstölt kolbász, keménysajt, lilahagyma, paradicsom kombó is előfordul reggel az ebédlőasztalon. Minden esteben sütök paleo kenyeret az indulás előtt. Füstölt sonkával, vajjal, paradicsommal, és uborkával laktató reggeli. De a maradék tojásos lecsó is remek kenyérfeltét, próbáld ki. A paleo kenyérre kerülhet még a sülthúsból paprikával, paradicsommal vagy uborkával. De ha csak a sült zsír szafttal jut a kenyérre azért sem szoktunk megsértődni. Mi több, vajjal, keménysajt szelettel és paprikával is ízletes reggeli lehet a paleo kenyérből.

Mindezek után egy jó növényi tejeskávéval (FF ristrettóval vagy espressóval) zárjuk a reggelit.

Beszerzés

Kizárólag a főtt ételeket, valamint a házi füstölt kolbászt és sonkát visszük magunkkal. Ha tetemes mennyiségű tojást halmoztam fel a hűtőben, akkor előfordul, hogy abból is dobok be az ételes cekkerbe, mert a tojás is piaci. Minden mást a helyi boltokból szerezzük be. Minek cipeljünk többet, amikor az itthon is jól bevált boltokból ott is van, ahová nyaralni megyünk. Így a zöldségeket, vajat, vizet, keménysajtot és gyümölcsöket is a helyszínen szerezzük be. Nyilván, előre lekáderezzük a helyet, hogy milyen bolt, esteleg piac van a közelben, így nyugodtan tervezhetünk velük. Neked is azt javaslom, hogy utazás előtt mérd fel a terepet. Ne cipekedj feleslegesen.

Egyéb apróságok

Mi a helyzet a fűszerekkel? Azokat itthonról viszem. Csak azért, mert az alatt a pár nap alatt egy egész zacskónyit úgy sem használunk el, például sóból vagy mentes ételízesítőből. Ez a kettő, plusz egy kis pirospaprika a tojásrántotta tetejére mindig jön velünk. No és a kávé, meg a kávéfőző. (FF ragaszkodik a saját elektromos kávéfőzőjéhez, ezért ő is a család tagjaként jön velünk nyaralni. Meg a belevaló is, mert FF kávéfanatikus. Akármilyen kávét nem iszik. Mondjuk jó az ízlése,ezért nem bánom.)

A kávéba való növényi tejet több helyen (dogériák, élelmiszerbolt) szoktam megvenni, sajátot nyaralásra nem cipelek.

A nyaralás alatt semmi mást nem iszunk csak vizet. Azt viszont sokat. Eddig kartonszám vettük az ásványvizet a helyi boltban, de elhatároztuk, hogy a következő nyaralásra már a vízszűrős kancsónkat is csaádtaggá nyilvánítjuk és jn velünk. A kevesebb cipekedés, vásárlás és több környezetvédelem jegyében.

A honlapon a felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. Elfogadom Bővebben