Az emésztés felgyorsítása természetes módszerekkel

Sokan küzdenek az emésztésükkel. A televíziós reklámok tömve vannak haspuffadás elleni, emésztést gyorsító, hashajtó, gyomorkönnyítő pirulák sokaságával. Pedig emésztésünket némi podafigyeléssel rendben tarthatjuk. Az emésztés felgyorsítása nem követel patikaszereket, csupán néhány természetes módszert.

A gyomor sem bírja a rohanást

Hetente hányszor ülünk le terített asztal mellé nyugodtan ebédelni? Nyilván nem sokszor, mert rohanunk és sokszor inkább az íróasztal mellett kapjuk be szerény ebédünket, hogy ezzel is időt spóroljunk. Pedig az étkezésre időt kell szánni, mert megérdemeljük. A gyomrunk és az emésztésünk is hálás lesz érte. Kezdjük azzal, hogy tudatosan lassítunk, legyünk bárhol is. Nézzük meg az ételt, szagoljuk meg az illatát és élvezzük minden egyes falat ízét. Ne csak úgy bedobjuk rutinszerűen, hanem élvezzük az ízét, az állagűt, mintha először kóstolnánk minden falatot. Mindezzel olyan betegségeket előzhetünk meg, mint az irritábilis bélszindróma (IBS), gyomorfekély, hasmenés és székrekedés.

Őröljünk alaposan!

A rágássa kezdődik az emésztés. Így készítjük elő gyomrunkat az érkező ételre. Ha nem rágjuk meg alaposan a falatot, hanem csak sebtiben leküldjük, akkor gyomrunknak is extra feladatot adunk. És hát, ki szeret túlórázni? Ráadásul a nagyobb ételdarabok tovább maradnak a gyomorban, ahol elkezdenek lebomlani, amely gázokkal jár, vagyis puffadást okoznak. Mindezen túl okozhatja a tápanyagok gyenge felszívódását is. Ezek elkerülése érdekében csupán alaposan meg kell rágni minden falatot. Akár négyszer hoszabb ideig, mint eddig.

Folyadék megfelelő mennyiségben

A megfelelő emésztéshez nélkülözhetetlen a megfelelő mennyiségű víz a szervezetben. Éppen ezért a folyadékbevitel nagyon fontos. Ugyanakkor nem mindegy mikor és mit iszunk. A legjobb az ásványvíz. Ha étkezés közben iszunk, akkor felhígitjuk a gyomorsavat, így az emésztésnek sem tesz a legjobbat. A legideálisabb az étkezések közti vízfogyasztás.

Csak frissen, természetesen!

Az előre csomagolt élelmiszerek számos olyan mesterséges összetevőt tartalmazhatnak, amelyek nem tesznek jót az emésztésünknek. Akár a gluténmentes és paleo készételek is dúsítva lehetnek adalékanyagokkal, amelyeket jobb elkerülni. Ugyanígy a mesterséges édesítőszerek is okoznak bélrendszeri zavarokat. Gondoljunk csak a nyírfacukor vagy az eritrit “gyorsító” hatására. Érdemes természetes édesítőszert használni, mint például a datolyaszirup, amelyet házilag is gyorsan, egyszerűen elkészíthetünk.

A rostok nem restek

A természetes rostok hiánya felboríthatja az emésztőrendszer baktérium egyensúlyát és puffadáshoz vezethet, de rosszabb esetben akár IBS-t is okozhat. Ugyanis az étel megemésztése rostok híjján lelassul. Így több időt tölt el ott, ahol nem kellene neki. A paleo étrend – ha a szabályai szerint étkezünk – mgefelelő mennyiségű rostot biztosít a szervezetünk számára. Az optimális mennyiség egy felnőtt ember számára 28-30 grammnyi lehet.

Bármilyen emésztési probléma esetén mindenképpen kérd ki orvosod szakvéleményét.