Nagy szervezést igényel, hogy a hétköznapokban a rohanásban is tartani tudjuk a paleo étrend szabályait. A büfék, kifőzdék és éttermek még most sincsenek teljeskörűen felkészülve a paleóra. A boltok polcai sem roskadoznak a paleo alapanyagoktól, élelmiszerektől. Így nincs más hátra, mint magunknak főzni és dobozolni az esetek java részében. Ehhez azonban idő kell. Íme néhány tipp a konyhai időspórolásra. Egyébként Jamie Oliver 15 perces kajáinak is ez a trükkje. Ugyanis nem az a sok idő, hogy összedobj eg remek vacsit, hanem az előkészületek.

 

Konyhai időspórolás tipp #1: Szeletben gyorsabb

Ha megtisztítva és összekockázva vár a hűtőben az alapanyag, legyen az zöldség vagy hús, akkor biztosan gyorsan össze tudsz dobni egy vacsorát még a legádázabb hétfői nap után is. Csak előkapod a hűtőből és már főzhetsz is. Mindehhez csupán egy héten egyszer vagy kétszer kell harminc percet rászánnod a tisztításra, szeletelésre, kockázásra és darabolásra. Az is megoldás, ha minden alkalommal, amikor főzől rádobsz még néhány percet és akkor teszed konyhakésszé a zöldségeket, húsokat.

A zöldségek, mint például a répa, petrezselyemgyökér, zeller, káposzták, brokkoli, karfiol remekül el vannak egy dobozban megpucolva, felszeletelve akár két-három napig is. Az uborka, paradicsom, paprika például csak 1-2 napos határidővel ajánlott a dobozolásra. Az édesburgonya és a pattiszon ennél többet is kibír. A salátákat, zöldség zöldjét, zellerzöldjét érdemes jól megmosni, megszárítani és papírtörlőbe tekerve zacskóba vagy dobozba zárva tárolni. Egy hetet így simán kibírnak.

 

Konyhai időspórolás tipp #2: Fagyasssz!

Ha kicsivel többet vettél a zöldségekből vagy gyümölcsökből és esély sincs rá, hogy a napokban frissen felhasználd, akkor fagyaszd le. Így hosszabb ideig eltárolhatod. Érdemes a gyümölcsöket például úgy fagyasztani, hogy egy zacskóba több olyat tenni, amit turmixba dobva egy kis magtejel összeturmicolva remek smoothi vagy turmixital válik. Ilyen kombináció lehet például banán, szilva vagy banán meggy. Ezekhez tehetsz akár bébispenótot is és máris lesz egy remek zöld turmixod. Ugyanígy lehet paleo jégkrémet is készíteni ezzel a lendülettel, csak meg kell fordítani a sorrendet. Előbb turmixolni, majd formába önteni és fagyasztóba vele.

A húsokat érdemes két-három személyes adagokban, feldarabolva vagy szeletelve és adott esetben bepácolva lefagyasztani. Így csak ki kell kapni a frigóból egy dolgos nap után és párperces olvasztás után már használható is. Sőt, ha előző este kiveszed és átteszed a hűtőbe, akkor estére tuti kiolvadva vár. A csirkemáj például percek alatt kiolvad, ha zacskóstól melegvízbe teszed.

 

Konyhai időspórolás tipp #3: Főzz többet!

Ha kicsivel többet főzöl jól fagyasztható ételekből, akkor egy-két adagot le is fagyaszthatsz. Így csak előveszed egy nehéz nap estéjén és főznöd sem kell. Esetleg egy köretet készítesz el hozzá és máris lehet vacsizni. Ilyen remek étel például a Brassói aprópecsenye, bármilyen pörkölt vagy ragu.

Ha a hétvégi húslevesből marad, azt is fagyaszd le. Akár egyben, akár jégkockatartóban. Remek alapja lesz a raguknak, pörkölteknek.

Ugyanígy készíts több salátaöntetet és zacskózd be. Mélyhűtőbe vele és amíg a salit készíted olvadozhat a már kész öntet a figóból.

Süss több paleo kenyeret. Remekül fagyasztható szeletelve.

 

Konyhai időspórolás tipp #4: Friss zöldfűszer télen is

Ha neveltél a kertedben, ablakodban zöldfűszereket, akkor most épp itt az ideje tartósítani. Így télen is használhatod és sokkal élénkebb lesz az ízük, mint a szárított változatoknak. Ráadásul nem kell az aprításukkal már bajlódnod a főzésnél.

Mosd meg a fűszereket, tedd zacskóba és máris mehet a fagyasztóba. Főzésnél csak törj le egy darabot belőle és mehet az ételbe. Ha felaprítod, akkor kevesebb helyet foglal majd. Az is remek megoldás, ha a jégkockatartóba tuszkolod a felaprított zöldeket és arra öntesz némi olívaolajat vagy olvasztott kókuszolajat. Tedd fagyasztóba. Később kiveheted a jégkockatartóból és egy egyszerű zacskóban várhat a sorsára a fagyasztóban.

Ugyanígy alkothatsz kávé kockákat, kókusztej kockákat, zöldtea kockákat, citromlé kockákat, narancslé kockákat vagy reszelt almakockákat, amelyeket édességek esetén hasznosíthatsz.

 

Konyhai időspórolás tipp #5: Tervezz és gyűjtögess!

Az is rengeteg időt igényel, amíg kideriválod, hogy mit is főzz a családnak aznap. Ezért érdemes heti menütervet készíteni. Nem kell tipródni a munkaidő vége felé, hogy mégis mi legyen a vacsi. Ez alapján megírhatod a bevásárlólistádat és céltudatosan haladhatsz a boltban célod felé. Persze csak akkor, ha nem vagy akciómániás és rá sem tekintesz ezekre a termékekre, hogy azután felboruljon az egész heti menüterved, mert találtál egy visszautasíthatatlan ajánlatot.

Érdemes a Pinteresten is megjelölgetned a kedvenc ételeidet, mondjuk a Paleolcsó Pinterest oldalán. Így, ha ihlethiányban szenvedsz a menü tervezésénél, csak rápillantasz és máris kapsz ötleteket. Ugyanígy segíthet a Paleolcsó a heti menüterve is.

 

Konyhai időspórolás tipp #6: Gyors reggelik

A paleo étrendben is vannak gyors reggeli, csak megfelelő előkészítés kérdése. Ilyen például a muffinformában készült tükörtojás. Ezt előző este is összedobhatod, reggel pedig már csak a sütőbe kell behajítani. Amíg elkészülsz a sminkeddel, vagy felöltözteted a gyereked, addig elkészül.

Süss a hétvégén több kenyeret és tartsd szeletelve. Reggel csak megkened mondjuk házi májkrémmel, dobsz hozzá paprikát, paradicsomot vagy uborkát és kész is a reggeli. Ha erre se érnél rá, akkor neked találták ki zabkását. Tedd egy befőttes üvegbe este a hozzávalókat és hűtőbe vele. Reggel csak kikapod és eheted, vagy magaddal viheted. Ugyanígy járj el a chia pudinggal is.

 

Konyhai időspórolás tipp #7: Gyere el!

Ha további fortélyokat tanulnál vagy új receptekre van szükséged, akkor gyere el a Palolcsó tankonyhájába és tanulj néhány őszi receptet. A legközelebbi tanfolyamon egy egész hétre való, gyors egytálételt próbálhatsz ki, amelyek nem emésztik fel a félhavi fizetésed. A részletekért kattints ide.

Pin It on Pinterest